HomeBlogConversie optimalisatieDe impact van psychologische prijzen op de omzet van je website of webshop

De impact van psychologische prijzen op de omzet van je website of webshop

Je kunt de kans op aankopen op je website of webshop vergroten door gebruik te maken van psychologische prijsstrategieën. Deze slimme tactieken maken de producten en prijzen in je online winkel extra verleidelijk. Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak ben jijzelf niet verleid door de subtiele kunst van prijspsychologie? Het is belangrijk om te benadrukken dat het hierbij gaat om verleiding, niet om manipulatie of bedrog. Hieronder zal ik uitleggen hoe je het beste met prijzen kunt omgaan.

Wat is een psychologische prijs?

Een psychologische prijs is een zorgvuldig gekozen prijs voor een product waarbij psychologische technieken worden toegepast om de prijs zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dit verhoogt de kans aanzienlijk dat mensen je product zullen kopen, omdat prijsperceptie een sterke psychologische impact heeft.

Zelfs bij het bepalen van de prijs is het dus ontzettend belangrijk om aan het menselijk brein te denken. Psychologische prijsstelling kan op verschillende manieren worden toegepast, en ik zal hieronder direct uitleggen hoe je dit kunt doen.

Hoe gebruik je dit op je website?

Bezoekers van je webshop zijn prijsgevoelig, en met prijspsychologie kun je de manier waarop zij de prijzen in je webshop of winkel ervaren beïnvloeden.

Zo zorg je ervoor dat je meer verkoopt en dat het conversiepercentage van je website stijgt. Maar hoe kun je nu precies die psychologische prijs beïnvloeden?

1. Prijzen afronden of niet?

Bij het hanteren van een lagere prijs is het een slimme zet om bijvoorbeeld €10 te verlagen naar €9,99. Deze bekende techniek wordt al geruime tijd toegepast en kennen we allemaal wel.

Niet bij elke prijs is het hanteren van deze techniek een slimme zet. Bij luxere producten kun je de prijs beter afronden. De cijfers achter de komma worden geassocieerd met goedkoop, wat je natuurlijk niet wilt uitstralen met luxe producten.

Bij aankopen (zoals bijvoorbeeld een auto of een dienst) die vaak duurder zijn werkt het helemaal anders. Wees hierbij altijd exact als het gaat om het tonen van de prijs. Als je dingen gaat afronden lijkt het alsof je nattevingerwerk gebruikt. Daardoor gaat je geloofwaardigheid omlaag.

Luxe prijzen The Northface
Voorbeeld van The Northface waarbij prijzen worden afgerond.

2. Gebruik een kleiner lettertype

Het is effectief om een prijs altijd in een kleiner lettertype weer te geven. Ons brein heeft namelijk een ingebouwde perceptie van grootte, zowel visueel als in cijfers. Hierdoor wordt een visueel groter getal als duurder ervaren dan de kleinere variant ervan.

Grootte van het lettertype
Zie dit voorbeeld van Coolblue waar de grootte van het lettertype duidelijk kleiner is dan de titel van het product.

3. Haal het €-teken weg


Het lijkt wellicht een klein tekentje, maar het euroteken mag niet onderschat worden. Ook dit heeft namelijk een psychologisch effect op de prijs. Het euroteken triggert automatisch een (negatief) gevoel van kosten, zowel in webshops als op menukaarten.

Het is dan ook niet vreemd om te overwegen het euroteken weg te laten in je webshop, zodat de prijs minder beladen overkomt op je bezoekers. Hierdoor wordt de aandacht minder gericht op de kosten.

Het is echter van cruciaal belang dat het nog steeds duidelijk is dat het om een prijs gaat, anders kan dit leiden tot een afname in conversie. Als je het euroteken niet volledig kunt verwijderen, overweeg dan om het te vervangen door “EUR” of maak het euroteken kleiner.

Het is belangrijk op te merken dat je het euroteken niet mag weglaten op essentiële pagina’s voor de consument, zoals de winkelwagen of de afrekenpagina.

Geen euroteken
Zie hier het voorbeeld van Bol.com. Je ziet nergens het euroteken terugkomen maar tóch weet je dat het om de prijs gaat.

4. Korter klinkende prijzen

Bij het vaststellen van de psychologische prijs op je website is het belangrijk om te overwegen hoe lang de prijs klinkt wanneer je deze opleest. Bijvoorbeeld, €27,96 klinkt langer dan €27,16.

Nu denk je waarschijnlijk; “ik lees de prijs toch niet hardop?”. Niet bewust inderdaad, maar onbewust is je brein toch langer bezig met een langer klinkende prijs.

5. Gebruik termijnen

Tegenwoordig zie je het steeds vaker voorbij komen: het ‘betaal in termijnen’ logo. En dat is niet zonder reden. Als je bijvoorbeeld een cursus verkoopt kan de prijs best oplopen. Om de prijs niet hoog te laten lijken kan het verstandig zijn om het op te delen in termijnen.

Wanneer je bijvoorbeeld een cursus verkoopt voor €1200, is het effectief om dit te presenteren als “6 betalingstermijnen van €200”. Een andere benadering is om de prijs op te splitsen in maanden of weken. Als je een dienst aanbiedt voor €800 per jaar, kun je dit ook weergeven als €66 per maand of €15 per week. Hierdoor wordt de prijs toegankelijker en overzichtelijker voor potentiële klanten.

Termijnen
Een voorbeeld van Vloerloods.nl

6. Toon je eerst de prijs of het product?

Voor producten waarbij de waarde meteen duidelijk is, zoals alledaagse consumptiegoederen, kan het effectief zijn om de prijs prominent weer te geven zodra een bezoeker op je pagina komt. Dit maakt het voor hen eenvoudiger om snel een beslissing te nemen.

Voor producten met complexere voordelen of een hogere prijs, kan het verstandig zijn om de prijs pas later in het proces te tonen, nadat je de waarde en voordelen van het product hebt benadrukt. Dit kan leiden tot meer aankopen.

7. Het decoy-effect

Bezoekers vergelijken graag de ene met de andere prijs. Als je verschillende pakketten aanbiedt, raad ik je aan om het decoy-effect toe te passen.

Het decoy-effect, ook bekend als het “afleidingseffect”, treedt op wanneer consumenten hun voorkeur wijzigen tussen twee opties wanneer er een aantrekkelijke derde optie – de “decoy” – wordt gepresenteerd.

In een bioscoop heb je bijvoorbeeld altijd keuze uit klein (€5), middel (€7) en groot (€9). De middel variant is hier de ‘decoy’. Het verschil tussen de middel en grote variant is nu maar €2 waardoor grote variant nu sneller wordt gekozen.

Decoy

Tot slot

In de wereld van e-commerce en marketing is prijs meer dan alleen een cijfer op een prijskaartje. Je kunt er het gedrag van de consument mee sturen en je omzet mee verhogen. Ik raad je dus zeker aan hiermee aan de slag te gaan.

Mocht je vragen hebben over dit onderwerp, of wil je meer informatie over een ander onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij bouwen aan websites die klaar zijn voor de toekomst.

Navigatie

Kennisbank

© 2024 · Improve Design · Alle rechten voorbehouden

This is a staging environment