Een boeiende homepage is als de spreekwoordelijke voordeur van jouw bedrijf en is van cruciaal belang om deze goed te ontwerpen om bezoekers te betrekken, te informeren en te inspireren. In deze gids neem ik je mee door de essentiële stappen om jouw ideale doelgroep te begrijpen, je website doelen te bepalen, jouw verhaal krachtig te vertellen, en nog veel meer.
Jouw ideale doelgroep
Als je een nieuwe website gaat opzetten, is het cruciaal om je doelgroep, oftewel je ideale klant, goed te definiëren voordat je van start gaat. Hiermee bedoel ik niet dat je alleen deze specifieke klanten bedient, maar het zal het hele proces voor jezelf duidelijker maken als je een helder profiel hebt van je gewenste doelgroep.
Stel jezelf bij het bepalen van je doelgroep vragen zoals:
- Wat is de leeftijd van je doelgroep?
- In welke regio bevindt je doelgroep zich?
- Wat is het geslacht van je doelgroep?
- Welk beroep heeft je doelgroep? (Bijvoorbeeld Zzp’er, leraar, MKB)
Het doel van je website
Nu je jouw ideale doelgroep in kaart hebt gebracht, kun je het doel van je website gaan bepalen. Uiteraard wil je dat bezoekers niet alleen je website bezoeken, maar ook daadwerkelijk actie ondernemen.
Denk aan acties zoals het aanvragen van een offerte, het bestellen van producten via je webshop, telefonisch contact opnemen, of het inplannen van een afspraak. Het is van essentieel belang dat je rekening houdt met de voorkeuren van je doelgroep. Bijvoorbeeld, jongeren hebben vaak de voorkeur om online afspraken in te plannen, terwijl ouderen eerder geneigd zijn om telefonisch contact op te nemen. Speel hierop in.
Jouw verhaal
Stel, je bent een fotograaf en ik ben op zoek naar een fotograaf voor mijn nieuwe website. Als je geluk hebt, zal iemand in mijn directe kring jou kennen wanneer ik hem vertel dat ik op zoek ben naar een fotograaf. Deze persoon zal me vertellen dat je professionele foto’s maakt, je afspraken nakomt en dat je een plezierig persoon bent om mee te werken.
Het kan ook voorkomen dat hij niemand kent die fotograaf is. In dat geval ga ik via internet op zoek naar een fotograaf die aansluit bij mijn wensen. Hier komt jouw kans om jezelf effectief te presenteren. Laat zien wat je doet, waarin je uitblinkt, waarom iemand voor jou zou moeten kiezen, en waarom je gepassioneerd bent over je werk.
Het is ook belangrijk om na te denken over welke elementen je op je website wilt hebben. Wil je dat bezoekers een offerte aanvragen? Dan heb je natuurlijk een offerteformulier nodig. Wil je jouw Instagram-pagina op je website tonen? Dan heb je een koppeling met Instagram nodig. Zet alles op papier, zodat je een duidelijk overzicht hebt van wat je wilt presenteren op je website.
Van verhaal naar website
Nu je je verhaal hebt uitgewerkt, is het tijd om dit om te zetten naar de structuur van je website. Een typische website bestaat vaak uit drie delen: een header, de content en een footer.
Header
Zorg ervoor dat je header zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk is. Hier komt het menu van je website te staan. Als het niet overzichtelijk is of je bezoekers begrijpen het niet, zijn ze slechts één klik verwijderd van andere websites. Dit wil je natuurlijk vermijden.
Laten we bijvoorbeeld naar mijn eigen header kijken. Hierin laat ik zien wat ik allemaal doe. Bij ‘Mijn oplossingen’ presenteer ik mijn diensten. Onder ‘Portfolio’ toon ik mijn eerdere werk en bij ‘Contact’ vind je al mijn contactgegevens en een contactformulier. Op deze manier maak ik het voor mijn bezoekers zo overzichtelijk mogelijk.
Content
De content, het middelste gedeelte van je website, is de plek waar alle informatie staat, zoals je diensten en foto’s.
Footer
De footer, helemaal onderaan je website, is meestal op iedere pagina hetzelfde. Hier kun je belangrijke links plaatsen en bijvoorbeeld je contactgegevens vermelden. Met alle informatie die je voor jezelf hebt vastgelegd, kun je nu de inhoud van je website structureren. Bedenk waar je welke informatie wilt weergeven.
Nu is het aan jou om de structuur van je website te bepalen aan de hand van je verhaal. Je wilt bijvoorbeeld laten zien wat je doet, waarin je uitblinkt, welke projecten je al hebt voltooid en hoe jouw bezoekers contact met je kunnen opnemen.
Je bedrijf in beeld
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Daarom is het belangrijk dat niet alleen je verhaal in tekstvorm op je website staat, maar dat je dat verhaal ondersteunt met foto’s. Je hebt waarschijnlijk prachtige foto’s van je werk. Bezoekers zien ook graag met wie ze mogelijk gaan samenwerken. Zorg er daarom voor dat je kwaliteitsfoto’s van jezelf hebt waarop je professioneel overkomt.
Het kan echter voorkomen dat je geen geschikte foto’s hebt of dat je werk niet gemakkelijk in beeld te brengen is. Als je bijvoorbeeld coach of adviseur bent, begrijp ik dat het moeilijk kan zijn om geschikte foto’s te vinden. In zo’n geval kun je overwegen hoe je de branche waarin je werkt het best visueel kunt vertegenwoordigen. Ben je een coach? Zoek dan bijvoorbeeld naar foto’s van mensen. Werk je in de logistiek? Dan kun je foto’s van vervoermiddelen gebruiken.
Als je geen geschikte foto’s hebt en deze graag wilt laten maken, overweeg dan om een professionele fotograaf in te schakelen. Op die manier kun je op de beste manier laten zien wat je in huis hebt, en de kwaliteit is gewaarborgd. Je kunt prachtige actiefoto’s, detailfoto’s en foto’s van je werk laten maken. Omdat de kwaliteit van deze foto’s vaak beter is dan wat je zelf kunt maken, straal je meteen ook professionaliteit uit.
Content
Nu je bijna alles hebt vastgelegd, is het tijd om je website te vullen met waardevolle tekst. Schrijf in detail uit welke informatie je op je website wilt presenteren. Als je zelf geen ster bent in schrijven, kunnen de meeste webdesigners je hier wel bij helpen. Het is belangrijk om bij het schrijven van teksten rekening te houden met je doelgroep.
Stel dat je bijvoorbeeld advocaat bent en straattaal gebruikt op je website, dan komt dat ongeloofwaardig over. Aan de andere kant, als je schilder bent en te formeel taalgebruik hanteert, komt dat niet betrouwbaar over.
Probeer elk detail zo goed mogelijk uit te leggen. Bezoekers komen naar je website voor informatie, dus zorg ervoor dat ze alle benodigde informatie vinden. Je wilt niet dat een bezoeker met vragen achterblijft, want dan is hij slechts één klik verwijderd van een andere website. Als die website wel alle vragen beantwoordt, is de kans groot dat de bezoeker daar zijn keuze maakt.
Jouw unieke stijl
Om je te onderscheiden van je concurrenten is het van belang om een eigen stijl te ontwikkelen. Welke kleuren wil je gebruiken, welke lettertypen vind je aantrekkelijk en welke uitstraling wil je hebben?
Een webdesigner kan je hierbij goed van dienst zijn. Samen kun je bepalen welke richting je wilt inslaan met je website. Je wilt dat je stijl aansluit bij je doelgroep en zo veel mogelijk bezoekers aanspreekt. Bovendien is het van belang dat je stijl in lijn is met andere platforms.
Heb je bijvoorbeeld een bedrijfspand of een werkbus? Probeer dan dezelfde stijl door te trekken naar je website. Als je een logo hebt met oranje als hoofdkleur, gebruik dan ook oranje tinten op je website om een consistente uitstraling te creëren.
Deze unieke stijl kun je ook laten terugkomen op je social media. Aangezien veel mensen je bedrijf zullen tegenkomen via social media, is het belangrijk om ook daar dezelfde stijl te hanteren als op je website. Hierdoor bouw je herkenning op, en zullen (potentiële) klanten je minder snel vergeten.
Het laten maken van je website
Nu je alle stappen hebt doorlopen, is het tijd om je website daadwerkelijk te laten bouwen. Zoek naar een webdesigner die bij je wensen past.
Een website zal de komende jaren een aanzienlijke impact hebben op het succes van je bedrijf, dus dit is geen beslissing die je lichtzinnig moet nemen. Neem hier dus de tijd voor.
Het is belangrijk om naar de prijzen te kijken die verschillende webdesigners hanteren. Je kunt al een website laten maken vanaf €500,-. Echter, de vraag is of de kwaliteit die je krijgt voldoet aan je wensen.
Webdesigners die voor €500,- werken, maken vaak gebruik van standaard sjablonen. Hiermee kunnen ze gemakkelijk de inhoud aanpassen naar de gegevens van jouw bedrijf. Het nadeel is dat je met zo’n standaardsjabloon niet uniek bent. Je hebt dan een website die al door veel andere bedrijven wordt gebruikt.
Als je een unieke website wilt, begin je vaak bij een prijs van ongeveer €1000,-. Dit kan variëren afhankelijk van het project, de opties en de wensen, maar dit is een goede prijs voor beginners.
Als je een volledig op maat gemaakt systeem wilt, kunnen de kosten snel oplopen tot €10.000,- of meer. Dit is waarschijnlijk niet nodig voor beginners.
Online vindbaarheid
Nadat je je website hebt laten maken, wil je natuurlijk bezoekers aantrekken. Als basis kun je je persoonlijke social media-kanalen gebruiken. Hierop kun je een bericht delen, zodat je vrienden en volgers je nieuwe website kunnen bekijken.
Hiermee leg je een basis voor bekendheid. Hoe meer mensen weten wat jij doet, hoe beter. Deze mensen kunnen gratis reclame voor je maken.
Als een kennis van een van mijn vrienden op zoek is naar een webdesigner, zal die vriend mij aanraden bij zijn kennis. Op die manier kom je in contact met nieuwe mensen.
Daarna is het handig om je online zichtbaarheid verder uit te breiden. Koppel je website bijvoorbeeld aan Google Mijn Bedrijf. Op die manier kom je sneller naar boven als iemand zoekt op wat jij met je bedrijf doet. Hoe je Google Mijn Bedrijf kunt instellen, leg ik uit in een andere blog.
Tot slot
Ik hoop dat je veel aan deze tips hebt gehad en dat je staat te popelen om je website aan te passen. Als je nog meer hulp nodig hebt of vragen hebt, ben ik er altijd om te assisteren!