Wat is Google Mijn Bedrijf en waarom is het zo belangrijk?

Waarom is Google Mijn Bedrijf zo belangrijk?
Jeffrey Breij
Jeffrey Breij
Deel deze post
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Als ondernemer wil jij natuurlijk goed vindbaar zijn in de zoekmachines. Mensen zoeken online naar producten of diensten en reviews, maar ook naar de openingstijden en contactgegevens van een bedrijf.😄

Je kent het vast wel; je bent een weekend weg met familie of vrienden en jullie zijn op zoek naar een restaurant in de buurt. Het enige wat jij hoeft te doen is op Google 'restaurant' in te typen, en Google ziet automatisch waar jij je bevindt. Vervolgens verschijnen er allemaal zoekresultaten van restaurants in de buurt.

Inhoudsopgave

“Waarom is Google Mijn Bedrijf zo belangrijk?”, wordt mij vaak gevraagd wanneer ik een nieuwe website voor iemand maak. Je kent het vast wel; je bent een weekend weg met familie of vrienden en jullie zijn op zoek naar een restaurant in de buurt. Het enige wat jij hoeft te doen is op Google ‘restaurant’ in te typen, en Google ziet automatisch waar jij je bevindt. Vervolgens verschijnen er allemaal zoekresultaten van restaurants in de buurt.

De kans is groot dat jij binnen een paar kliks het beste restaurant hebt uitgekozen en een tafel gereserveerd hebt. En dat allemaal door de functionaliteiten van Google Mijn Bedrijf.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Met Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee bedrijfseigenaren kunnen beheren hoe ze in Google getoond worden.

Door deze vertoning in Google krijg je de mogelijkheid om lokaal goed gevonden te worden, reviews te ontvangen en als bedrijf te verschijnen in Google Maps. En zeg nou zelf, dat is toch wat iedere onderneming zou willen?

Bedrijfsinformatie in de zijbalk

Als iemand naar je bedrijf zoekt in Google komt er rechts naast de zoekresultaten een zijbalk te staan met gegevens als het telefoonnummer, een kaart met de locatie en de adresgegevens.

Vertoning in de lokale zoekresultaten

De informatie binnen Google Mijn Bedrijf wordt ook gebruikt voor de resultaten voor lokale zoekopdrachten.

Als je, zoals ik eerder vertelde in mijn voorbeeld, zoekt op restaurant, zullen er verschillende restaurants bij jou in de buurt naar voren komen.

Waarom is Google Mijn Bedrijf zo belangrijk?

Je denkt misschien: “Ik heb alle informatie al op mijn website staan, waarom moet ik het dan nog een keer invullen bij Google Mijn Bedrijf?”. En dat is een terechte vraag.

Maar als jouw potentiële klant iets googelt op zijn telefoon komt hij niet direct terecht op je website.

Het eerste wat diegene te zien krijgt zijn alle relevante bedrijfsprofielen en zoekresultaten.

Als jij daar tussen staat met een goed ingevuld bedrijfsprofiel is de kans groter dat de zoeker voor jou gaat kiezen.

Nog een aantal redenen om Google Mijn Bedrijf te gebruiken zijn:

✅ Potentiële klanten kunnen deze reviews lezen waardoor ze eerder overgehaald worden om voor jou te kiezen
✅ Belangrijke contactgegevens zijn direct zichtbaar
✅ Je word gevonden in Google Maps
✅ Het oogt professioneel
✅ Klanten kunnen reviews over jou en je bedrijf plaatsen

Het is dus ontzettend belangrijk om genoeg aandacht te geven aan deze manier van zoekmachine optimalisatie.

Ook voor webshops ontzettend belangrijk

Ook voor webshops is het ontzettend belangrijk om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Het helpt namelijk bij het winnen van vertrouwen van een bezoeker.

Heb je een relatief onbekende webshop, dan zal een consument altijd even Google checken. Met een sterk bedrijfsprofiel maak je een goede indruk. Daarnaast hebben online reviews ongelooflijk veel impact op je verkoop. Via Google Mijn Bedrijf kun je zoals ik eerder al zei ook recensies ontvangen.

Google Mijn Bedrijf instellen

Voor het instellen van Google Mijn Bedrijf hoef je (gelukkig) niet heel technisch te zijn. Ik begeleid je stap voor stap door het proces. Tip: het instellen van Google Mijn Bedrijf gaat het makkelijkst via de computer.

1. Ben je nog niet ingelogd op een Google account, doe dat dan als eerste. Zorg dat je inlogt op een account die je wilt koppelen aan Google Mijn Bedrijf.
2. Ga naar https://www.google.com/business/, of zoek naar Google Mijn Bedrijf in Google.
3. Klik op de blauwe knop “Nu beheren”.
4. Typ nu jouw bedrijfsnaam in. Sta je nog niet in de lijst die wordt getoond? Klik dan op “Maak een bedrijf met deze naam”.

5. Vul alle locatiegegevens van je bedrijf in. Verkoop je producten of diensten in een bepaald gebied? Afhankelijk van wat je invult zijn je locatie instellingen anders.

Wat is het adres?
Nederland
Adres
Postcode
Plaats
Volgende

6. Categoriseer je bedrijf. Voeg een categorie toe die het beste aansluit bij jouw bedrijf en diensten.

Kies de categorie die het beste bij je
bedrijf past
Hiermee kunnen klanten je vinden als ze op zoek zijn naar
een bedrijf zoals dat van jouw. Meer informatie
Bedrijfscategorie
Webdesignl
Je kunt later wijzigingen aanbrengen en meer toevoegen
Volgende

7. Stel de contactgegevens van je bedrijf in, zoals je telefoonnummer, e-mail en je website. Deze gegevens zullen getoond worden in de zoekresultaten.

Welke contactgegevens moeten klanten
te zien krijgen?
Voeg deze informatie aan je vermelding toe zodat klanten
contact met je kunnen opnemen (optioneel)
O
Volgende
Telefoonnummer voor contact
0657490217
Huidige website-URL
improvedesign. nl
lk heb geen website nodig
Ontwerp een gratis website op basis van
jouw informatie.
Details weergeven

8. De laatste stap is het verifiëren van je bedrijf. Dat kun je doen via telefoon of postkaart. Dat is afhankelijk van het bedrijf dat je hebt. De meest gebruikte optie is dat Google je een kaart opstuurt. De code die je krijgt moet je dan weer invullen binnen Google Mijn Bedrijf.

Het optimaliseren van je pagina

Als je een eigen Google Mijn Bedrijf pagina hebt aangemaakt is de volgende stap het optimaliseren ervan. Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk bedrijfsinformatie toevoegt aan je pagina. Dat heeft positieve invloed op jouw positie in de zoekresultaten.

  • Openingstijden: Vul de juiste openingstijden in, dit kan namelijk door een bezoeker gebruikt worden bij de routeplanning. Als de bezoeker voor de deur staat als je eigenlijk gesloten bent dan zal de bezoeker niet blij zijn.
  • Website: Zorg dat je een website toevoegt. Deze word in de zoekresultaten getoond. Bezoekers kunnen zo gemakkelijk naar jouw website doorklikken.
  • Telefoonnummer: Als bezoekers je willen bellen kan dat met één klik op de knop.

Naast deze algemene gegevens kun je ook foto’s toevoegen van je bedrijf. Heb je een kantoor dan kun je bijvoorbeeld foto’s daarvan uploaden. Ook kun je een logo uploaden, waarmee je herkenning opbouwt bij je klant.

Hulp nodig bij het instellen?

Dus waarom is Google Mijn Bedrijf zo belangrijk? Ik denk dat ik je er wel van heb overtuigd in deze blogpost. Heb je hulp nodig bij het instellen van jouw eigen Google Mijn Bedrijf pagina? Stuur mij een bericht en ik help je er graag (gratis) mee.

Jeffrey