In 9 stappen een website laten maken

Jeffrey Breij
Jeffrey Breij
Deel deze post
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Je wilt een nieuwe website laten maken, maar weet niet goed waar je moet beginnen. De online wereld groeit dagelijks ontzettend hard, dus dat is vaak geen slecht idee. Ik als zelfstandig professional weet hoe belangrijk het is om zichtbaar te zijn, offline, maar vooral ook online. Ben jij al online zichtbaar? In deze blog geef ik je een stappenplan om zonder problemen een goede, nieuwe website te laten maken.

Inhoudsopgave

“Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk.”

Jouw ideale doelgroep

Het is belangrijk om voordat je aan een nieuwe website begint, je doelgroep in kaart te hebben. Met doelgroep bedoel ik je ideale klant.

Dat betekent niet dat je alleen deze klanten bedient, maar het word makkelijker en duidelijker voor jezelf als je hiervan een goed profiel hebt.

Je kunt bij het bepalen van je doelgroep jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:

  • Wat is de leeftijd van je doelgroep?
  • In welke regio bevindt je doelgroep zich?
  • Wat is het geslacht van je doelgroep?
  • Welk beroep heeft je doelgroep? (Bijvoorbeeld Zzp’er, leraar, MKB)

Het doel van je website

Nu je jouw ideale doelgroep in kaart hebt, kun je het doel van je website bepalen. Je wilt natuurlijk dat een bezoeker op je website komt, en daadwerkelijk iets doet.

Wil je bijvoorbeeld dat je bezoekers een offerte aanvragen? Wil je dat bezoekers een product bestellen via je webshop? Wil je gebeld worden? Wil je dat bezoekers een afspraak inplannen?

Zorg dat je rekening houdt met je doelgroep. Hoe kun jij helpen? Jongeren willen vaak online een afspraak inplannen, terwijl ouderen dat liever telefonisch doen. Zorg dat je daar op inspeelt.

Jouw verhaal

Stel, jij bent een fotograaf en ik ben op zoek naar een fotograaf voor mijn nieuwe website. Als je geluk hebt, zal iemand in mijn directe kring jou kennen als ik hem vertel dat ik op zoek ben naar een fotograaf.

Hij zal mij vertellen dat je professionele foto’s maakt, je afspraken nakomt en dat je een fijn persoon bent.

Maar het kan ook zo zijn dat hij geen fotograaf kent. In dat geval ga ik via internet op zoek naar een fotograaf die aansluit bij mijn wensen.

Ik vind diverse fotografen bij mij in de buurt en zal er een paar aanklikken om te kijken welke mij het meest aanspreekt.

Dat is dus de plaats waar jij een goed woordje kunt doen voor jezelf. Laat zien wat je doet, waar jij de allerbeste in bent, waarom iemand voor jou zou moeten kiezen, of waarom je dit graag doet.

Bedenk ook wat je allemaal op je website wilt hebben. Wil je dat bezoekers een offerte aanvragen? Dan heb je natuurlijk een offerte formulier nodig. Wil je jouw Instagram pagina tonen op je website? Dan heb je een koppeling nodig met Instagram.

Zet alles op papier, zodat je een overzichtelijke kijk hebt op wat je wilt laten zien op je website.

Van verhaal naar website

Je hebt nu je verhaal op papier, wat je kunt gaan vertalen naar een indeling van je website. Een website bestaat vaak uit drie concrete onderdelen. Een header, de content en een footer.

De header wil je zo goed en overzichtelijk mogelijk maken. Hier komt het menu van je website te staan. Als het niet overzichtelijk is, of je bezoekers begrijpen het niet, dan zijn ze maar één klik verwijderd van alle andere websites. Dat wil je natuurlijk niet.

Aan de hand van jouw verhaal ga je nu de structuur van je website bepalen. Je wilt bijvoorbeeld laten zien wat je doet, wat je specialiteiten zijn, wat voor werk je al hebt gemaakt en hoe jouw bezoekers contact met je kunnen opnemen.

Neem bijvoorbeeld mijn eigen header. Ik laat bij ‘Mijn oplossingen’ zien wat ik allemaal doe. Bij ‘Portfolio’ laat ik mijn eerder gemaakte werk zien, en bij ‘Contact’ vindt je al mijn gegevens en een contactformulier. Op deze manier maak ik het voor mijn bezoekers zo overzichtelijk mogelijk.

Dan heb je de content, dat is het middelste gedeelte van je website. Hier kom alle informatie, zoals je diensten en foto’s.

Als laatste heb je, helemaal onderaan je website, de footer. Ook de footer is, net als de header, vaak op iedere pagina hetzelfde. Hier kun je belangrijke links neerzetten, en bijvoorbeeld je contactgegevens.

Met alle informatie die jij voor jezelf op papier hebt gezet kun je nu dus alles gaan verdelen. Wat wil je waar hebben staan?

Breng je bedrijf in beeld

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Het is daarom belangrijk dat niet alleen je verhaal in beeld is, maar dat je dat verhaal ook ondersteunt met foto’s.

Je zult vast beschikken over mooie foto’s van je werk. Ook zien bezoekers graag met wie ze te maken hebben, en met wie ze wellicht in zee gaan. Zorg daarom ook dat je goede foto’s van jezelf hebt. Laat zien wie je bent.

Het kan natuurlijk ook dat je helemaal geen foto’s hebt, of dat je werk doet waarbij je niet goed kunt laten zien wat nou precies je diensten zijn.

Als je bijvoorbeeld coach of adviseur bent kan ik mezelf voorstellen dat je het moeilijk vindt om goede foto’s te vinden.

Bekijk in dat geval op welke manier je de branche waar je in zit het best kunt verbeelden. Ben je coach? Ga dan bijvoorbeeld op zoek naar foto’s van mensen. Ben je logistiek dienstverlener, dan kan je misschien foto’s zoeken van vervoersmiddelen.

Heb je geen foto’s en wil je die graag laten maken? Ga dan op zoek naar een professionele fotograaf. Op die manier kun je het beste laten zien wat je in huis hebt, en is de kwaliteit gegarandeerd.

Zo kun je mooie actiefoto’s, detailfoto’s en foto’s van je werk laten maken. Omdat de kwaliteit van de foto’s vaak beter is dan wanneer je die zelf maakt, straal je zelf ook meteen kwaliteit uit.

Content

Nu je bijna alles in kaart hebt gebracht is het tijd om je website op te gaan vullen met waardevolle teksten. Leg in detail ieder punt uit wat je op je website wilt hebben.

Ben je zelf niet zo’n schrijver? De meeste webdesigners kunnen je hier wel bij helpen. Het is belangrijk om bij het schrijven van teksten weer rekening te houden met je doelgroep.

Als je bijvoorbeeld advocaat bent, en op je website straattaal gebruikt zal dat ongeloofwaardig overkomen. En als je andersom als schilder deftige taal gaat gebruiken dan zal dat niet betrouwbaar overkomen.

Probeer ieder detail zo goed mogelijk uit te leggen. Een bezoeker komt op je website voor informatie, dus dat is waar hij naar op zoek is.

Je wilt niet dat een bezoeker met vragen blijft zitten, want dan is hij wederom maar één klik verwijderd van een andere website. Als die website dan wel antwoord geeft op alle vragen is de kans groot dat daar de keuze naar uitgaat.

Jouw unieke stijl

Om jezelf te onderscheiden van je concurrenten is het belangrijk om een eigen stijl te creëren. Welke kleuren wil je gebruiken, welke lettertypes vind je mooi en wat wil je uitstralen?

Een webdesigner kan je hierbij goed van dienst zijn. Samen bekijk je welke kant je op wilt met je website. Je wilt de stijl natuurlijk laten aansluiten op je doelgroep, en zo veel mogelijk bezoekers aanspreken. Ook wil je dat de stijl aansluit op andere platformen.

Heb jij bijvoorbeeld een bedrijfspand of een werk bus? Probeer de website dan in dezelfde stijl neer te zetten. Of heb jij een logo die oranje is? Gebruik dan oranje tinten op je website om er een mooi geheel van te maken.

Deze unieke stijl kun je ook terug laten komen op je social media. Via social media zullen veel mensen jouw bedrijf tegenkomen, en dus is het belangrijk om dat net zo in te richten als je website. Zo bouw je herkenning op, en zullen (potentiële) klanten je niet snel vergeten.

Het laten maken van je website

Nu je alle stappen hebt doorlopen is het tijd om je website daadwerkelijk te laten maken. Ga hierbij op zoek naar een webdesigner die aansluit op jouw wensen.

Een website heeft de komende jaren een behoorlijke impact op het succes van jouw bedrijf, het is daarom geen kleine beslissing. Neem hier dus de tijd voor.

Het is natuurlijk van belang om te kijken naar de verschillende prijzen die webdesigners vragen. Je kunt een website al laten maken vanaf €500,-. De vraag is dan natuurlijk of de kwaliteit die je geleverd krijgt ook goed is.

Webdesigners die voor €500,- een website kunnen maken, gebruiken vaak een standaard template. Hiermee kunnen ze gemakkelijk de teksten aanpassen naar de gegevens van jouw bedrijf. Het nadeel is dat je met zo’n standaard template niet uniek bent. Je hebt een website die vele andere bedrijven ook al hebben.

Wil je een unieke website laten maken dan begint dat vaak bij €1000,-. Afhankelijk van het project, de opties en de wensen kan dit hoger worden, maar als beginner is dit een goede prijs.

Wil je een compleet op maat gemaakt systeem? Dan ga je al snel richting de €10.000,-. Dit zal je als beginner niet snel uitgeven voor een website, en dat is ook helemaal niet nodig.

Online vindbaarheid

Als je je website hebt laten maken, wil je natuurlijk bezoekers trekken naar je website. Als basis is het goed om jouw persoonlijke social media kanaal te gebruiken. Hierop kun je een bericht delen, waardoor je vrienden en volgers je nieuwe website kunnen bekijken.

Zo heb je je eerste bekendheid te pakken. Hoe meer mensen weten wat jij doet, hoe beter. Al deze mensen kunnen (gratis) reclame voor je maken.

Als een kennis van een van mijn vrienden op zoek is naar een webdesigner, dan zal die vriend mij aanraden bij zijn kennis. Zo kom je dus weer in contact met nieuwe mensen.

Daarna is het handig om je online zichtbaarheid verder uit te breiden. Koppel je website bijvoorbeeld met Google Mijn Bedrijf. Op die manier kom je sneller naar boven als iemand zoekt op het gene wat jij met je bedrijf doet.

Hoe je Google Mijn Bedrijf kunt instellen leg ik uit in een andere blog. Daarbij heb ik een video gemaakt zodat je precies kunt meekijken op mijn scherm.

Tot slot

Ik hoop dat je veel aan deze tips hebt gehad, en dat je staat te popelen om van start te gaan met je website. Je kunt altijd contact opnemen voor een gratis kennismaking, waarin ik je advies kan geven. Ook als je vragen hebt ben je altijd welkom!

Jeffrey