10 praktische tips om meer klanten te genereren met een pakkende productpagina

Jeffrey Breij
Jeffrey Breij
Deel deze post
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Voor veel webshops is de productpagina één van de, zo niet dé belangrijkste pagina van de hele website. Jouw (potentiële) klant is op deze pagina nog maar een paar kliks verwijderd van een aankoop. Hiervoor moeten zij wel nog 'even' het product toevoegen aan de winkelwagen. In deze blog geef ik je 10 praktische tips om jouw productpagina om te toveren tot een conversie-tijger!🐯

Inhoudsopgave

Snelheid

Een lange laadtijd op een productpagina is een van de vervelendste dingen waar een bezoeker tegenaan loopt. Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers een laadtijd van onder de twee seconden acceptabel vind.

40 procent van de bezoekers geeft aan dat zij de website verlaten als de laadtijd langer is dan 3 seconden.

Inzicht krijgen in je laadtijd

Je kunt de laadtijd van jouw pagina makkelijk meten met verschillende gratis tools. Zo heeft Google een tool genaamd ‘Google Pagespeed Insights’ waarop allerlei verbeterpunten naar voren komen.

Ook Pingdom heeft een tool gemaakt waarbij je de snelheid van je webpagina kunt meten. Ook hierbij krijg je een rapport met verbeterpunten. Als je alle punten opvolgt word de laadtijd korter.

Your Results:
Website laten
maken
Improve page performance
12
DOWNLOAD HAR
Performance grade
o
84
Load time
862 ms
SHARE RESULT
Page size
2.9 MB
Requests
80
GRADE
75
78
90
100
100
SUGGESTION
Compress components with gzip
Reduce DNS lookups
Add Expires headers
Make fewer HTTP requests
use cookie-free domains
Avoid empty src or href
Put JavaScript at bottom

Snelle winst

Om snel en gemakkelijk positieve verandering te brengen in de laadtijd van jouw pagina zijn er een aantal punten die je meteen kunt toepassen:

Comprimeer de productafbeeldingen voor een betere laadtijd: Pas daarbij wel op dat de kwaliteit van de afbeelding niet te slecht word. Die moet natuurlijk goed blijven, anders kan dat de bezoeker weerhouden om een aankoop te doen. Tools als CompressPNG zijn hier goed voor.

Schakel onbelangrijke secties uit voor mobiel: Op mobiel is de laadtijd vaak nog langer dan op een computer of laptop. Gebruik daarom geen onnodige afbeeldingen.

Stel je browsercaching goed in: Als een bezoeker dan terugkomt zorgt dit voor een snellere laadtijd, omdat sommige informatie van een website de eerste keer word opgeslagen op het apparaat van de bezoeker.

Maak een product tastbaar

Het eerste waar een bezoeker vaak naar kijkt is een productafbeelding. Iemand wilt immers zien of het product aansluit op zijn wensen.

Vaak gebruiken webshops afbeeldingen die door de leverancier beschikbaar zijn gesteld. Dat hoeft niet persé slecht te zijn, maar om uniek te zijn is het aan te raden om eigen productfoto’s te gebruiken.

Laat zo veel mogelijk van een product zien. Een bezoeker moet een product als het ware al voor zich kunnen zien staan. Alle specificaties moeten getoond worden, zo krijgt de bezoeker het beste beeld van het product.

Een andere tip is om sfeerfoto’s van een product te gebruiken. Zo kunnen bezoekers zien hoe het product er in een bepaalde setting uitziet, en kunnen ze bepalen of het in hun omgeving ook goed zou staan.

oooooooc
whkmp 's own
hoekbank rechts Amalfi
9 reviews
1199.-
Meubel
Hoekbank rechts
Kleur
Beige
bestel stofstaaltje(s)
nog 9 op voorraad
in winkelmandje t
vandaag besteld, morgen in huis
gratis bezorging en retour
30 dagen bedenktijd
betaal zoals je wilt: vooraf, achteraf of gespreid
geplaatst op de gewenste plek*
wij maken het artikel gebruiksklaar*

Als je kleding verkoopt raad ik aan om niet alleen losse foto’s van een product te gebruiken, maar ook met een model. Zo kunnen bezoekers zien hoe het kledingstuk eruit ziet als iemand het aan heeft.

Productvideo’s

Om een product nog tastbaarder te maken kun je gebruik maken van productvideo’s. Bezoekers zien het product dan meteen vanuit meerdere opzichten. Ook kun je op deze manier de productspecificaties beter overbrengen.🎥

Productbeschrijvingen

Content is ontzettend belangrijk voor je website. En dat geld zeker ook voor de productbeschrijving. Bezoekers die al weten wat een product is zullen er niet veel naar omkijken, maar voor bezoekers die nog in de oriënterende fase zitten is het echt een must-have.

First things first

Een bezoeker wilt zo snel mogelijk weten of het product dat je verkoopt voldoet aan zijn wensen. Zet daarom de belangrijkste informatie en voordelen bovenaan de productbeschrijving.

Plaats bijvoorbeeld bullet points om de tekst overzichtelijk te houden, waardoor bezoekers snel kunnen lezen. De bezoeker ziet dan in één oogopslag of het product aan zijn wensen voldoet.

Productinformatie

Spreek de taal van je doelgroep

Zorg dus dat je een productbeschrijving maakt die past bij je webshop en die uitnodigt voor conversie. Spreek hierbij de taal van jouw doelgroep.

Als je als doelgroep jongeren hebt is het slim om termen te gebruiken die deze doelgroep ook gebruikt. Let wel op dat de productpagina professioneel blijft.

Het aanbevolen leesniveau in Nederland is B1. Zorg dus ook dat de teksten die jij gebruikt op je productpagina B1 niveau zijn. Via Accessibility.nl kun je het leesniveau van je tekst checken.

Laat de verzendkosten zien

Niemand houd van verrassingen achteraf. Als je ernaar moet zoeken is dit vaker een verloren bezoeker dan een bestellende klant. Je wilt toch zelf ook niet dat je in de winkel aan de kassa wordt geconfronteerd met extra kosten die nergens in de winkel duidelijk staan aangegeven? Vermeld daarom duidelijk op de productpagina wat de verzendkosten zijn.

USP’s

Licht de USP’s van je webshop uit in de productbeschrijving. Waarom moet een klant voor jou kiezen, en niet voor je concurrent? Is jouw pakket binnen een dag in huis? Mogen klanten gratis retourneren?

Zet de informatie neer want je wilt natuurlijk dat een bezoeker bewust is van deze positieve punten.

USP's op je productpagina

Reviews

Reviews maken of breken je conversie. Bezoekers willen zien wat andere mensen van het product vinden, voordat ze zelf het product kopen. Als een product wordt aanbevolen dan koop je het sneller.

Uit onderzoek is gebleken dat 71% van de online consument vaak of altijd voordat ze een aankoop doen, eerst de reviews lezen🧐. Slechts 6,5% leest geen reviews.

Zoals veel webshopeigenaren weten is het niet makkelijk om deze reviews te verkrijgen. Zorg er dus voor dat je dit actief stimuleert. Geef een klant bijvoorbeeld een kortingscode in ruil voor een geschreven review.

Betaalmogelijkheden

Laat zien op de productpagina welke betaalmogelijkheden er zijn bij jouw webshop. Je bezoeker wilt vóórdat hij het product toevoegt aan zijn winkelwagen weten hoe er betaald kan worden.

Zorg ook voor goede betaalmogelijkheden. Nederlanders betalen graag met iDeal. 76% van alle Nederlanders heeft in 2020 wel eens betaald met iDeal. In België staat Bancontact op nummer 1.

Toon dan ook de herkenbare logo’s van deze betaalmogelijkheden. Herkenning van zulke grote ‘merken’ wekt vertrouwen op bij een bezoeker. En dat verhoogt weer je conversiepercentage.🤑

Stel dat je deze betaalmogelijkheden niet hanteert op jouw webshop, dan is de kans groot dat een bezoeker naar een andere webshop gaat, waar dat wel mogelijk is.

Betaal logo's

Biedt hulp aan

Als bezoekers vragen hebben over een product, is het noodzakelijk om zo snel mogelijk antwoord te geven op deze vragen. Dat kun je op verschillende manieren doen.

Meest gestelde vragen

Om de vragen van bezoekers voor te zijn, kun je de meest gestelde vragen over een product alvast beantwoorden op de productpagina. Zo verklein je de kans dat de bezoeker met vragen zit, en vergroot je dus de kans op conversie.

Chatfunctie

Mochten bezoekers toch vragen hebben, is het belangrijk om deze vragen te beantwoorden. Live chat is een directe manier om bezoekers van dienst te zijn wanneer zij kampen met vragen. De bezoeker kan anoniem blijven, en jij kunt direct antwoord geven op de vragen.

Een tool als Tidio werkt hiervoor erg goed. Je kunt deze tool zelfs instellen met automatische antwoorden. Zo hoef je niet meteen persoonlijk te reageren, maar krijgt de bezoeker wél meteen een antwoord. Zo zal de bezoeker langer op je pagina blijven.

Chatfunctie op de webshop

Bijverkopen

Uiteindelijk is het de bedoeling om zoveel mogelijk te verkopen via je webshop. Om het gemiddelde bestelbedrag (ook wel AOV) te verhogen is het daarom goed om relevante producten te tonen op je productpagina.

Ook kun je bezoekers op een productpagina leiden naar een voor jou gunstiger product. Het kan bijvoorbeeld dat je een betere winstmarge hebt op een ander product, dus dat je dat liever verkoopt.

Product bundels

Je kunt bijvoorbeeld producten bundelen in een pakket. Zo kunnen bezoekers twee verschillende producten voor een voordeligere prijs aanschaffen. Voor jou meer omzet, voor je klant een goede deal.

Schaarste

Als je op zoek bent naar een product en je ziet dat er “nog maar 2 stuks op voorraad” zijn, ben je dan sneller geneigd om het te kopen? Het antwoord is ja. Schaarste werkt bijna altijd. Pas dit dus ook toe in je eigen webshop.

Schaarste

Verwijder variaties die zijn uitverkocht dus niet van je webshop. Het toont juist aan dat er mensen zijn die het product al hebben gekocht, en dat er nog maar een aantal van de andere producten te koop zijn.

De bestelknop

De laatste stap voor een bezoeker om een product toe te voegen aan de winkelwagen, is het klikken op de bestelknop. Op jouw productpagina moet de bestelknop te allen tijde zichtbaar zijn.

Als een bezoeker moet zoeken naar een bestelknop dan is het eigenlijk al te laat, de bezoeker is afgeleid en verlaat dan vaak de pagina. Zorg dus dat de bestelknop altijd in beeld is, ook als de bezoeker naar beneden scrollt.

Bestelknop

Ook raad ik je aan om een ‘normale’ bestelknop te gebruiken. Laat de bestelknop bijvoorbeeld dus niet bewegen, dit komt goedkoop over en daardoor haakt een bezoeker sneller af.

Tot slot

Heb je hulp nodig bij de conversie optimalisatie van je productpagina? Of heb je al deze tips toegepast, maar wil het nog steeds niet goed genoeg lukken? Neem gerust contact met mij op en ik help je graag verder.

Jeffrey